The Hello Bar is a simple web toolbar that engages users and communicates a call to action.

Friday, December 5, 2008

Sebuah komputer riba untuk seorang kanak-kanak

Mac 2008, Halaman 84-85.

Tn Hj Syahrul Nizam Junaini
Fakulti Sains Komputer dan Teknologi Maklumat
Universiti Malaysia Sarawak

Menurut statistik hampir dua juta kanak-kanak di negara sedang membangun tersisih daripada mengikuti pembelajaran formal. Dari segi peruntukan kewangan bagi pendidikan, hanya sekitar $20 dolar Amerika sahaja dibelanjakan secara purata bagi setiap kanak-kanak.

Namun di Amerika Syarikat keadaannya berbeza seumpama langit dengan bumi. Sejumlah lebih kurang $7500 dolar dibelanjakan setiap tahun bagi pendidikan kanak-kanak. Nampaknya kanak-kanak di negara sedang membangun tidak senasib dengan rakan mereka di negara maju.

Apakah OLPC?

OLPC (One Laptop per Child) adalah inisiatif Makmal Media, Massachusetts Institute of Technology, Amerika Syarikat. Ia berwawasan untuk melihat kesemua kanak-kanak di seluruh dunia dapat “merasai” komputer dalam pembelajaran mereka. Setiap kanak-kanak diusahakan untuk memiliki sebuah komputer riba. Tiada lagi sempadan negara atau bangsa.

Bagaimanapun harus difahami bahawa projek OLPC bukanlah program pembangunan teknologi komputer. Ia sebenarnya program untuk membangunkan modal insan terpenting iaitu kanak-kanak. Kaedahnya adalah melalui pembelajaran mengunakan komputer riba.

OLPC diuruskan oleh sebuah pertubuhan bukan berteraskan keuntungan yang berhasrat melihat kanak-kanak terbina mindanya. Mereka mahu tak mahu perlu didedahkan dengan penggunaan komputer riba. Konsep pendidikan yang ditekankan ialah berasaskan 3E iaitu Explore, Experiment dan Express (Teroka, Eksperimen dan Luahkan). ...

Untuk artikel lengkap emel syahruln77@gmail.com

3 comments:

Anonymous said...

Boleh dapatkan maklumat mengenai OLPC di Malaysia di sini

syahrulnizam said...

di mana boleh saya dapatkan OLPC laptop.

NZ.

naDyra HaSsaN said...

saya berminat dengan OLPC ni.bagaimana nak mendapatkan nya.tq

Blog Widget by LinkWithin