The Hello Bar is a simple web toolbar that engages users and communicates a call to action.

Friday, December 5, 2008

Mengatasi permasalahan autism dengan komputer

Jun 2008, Halaman 84-85.

Tn Hj Syahrul Nizam Junaini
Fakulti Sains Komputer dan Teknologi Maklumat
Universiti Malaysia Sarawak


Autism merupakan keadaan yang melibatkan kecelaruan (disorder) tingkah laku dalam kalangan kanak-kanak. Kerumitan ini biasanya mula dapat dikesan apabila kanak-kanak mencecah umur lingkungan tiga tahun. Antara ciri utama permasalahan ini ialah kanak-kanak tersebut agak lewat menguasai kemampuan bertutur.

Artikel ini mengupas bagaimana teknologi komputer mampu memberi manfaat dalam usaha mengatasi permasalahan autism dalam kalangan kanak-kanak.

Apakah Autism?

Kanak-kanak yang mempunyai masalah autism biasanya tidak menunjukkan minat untuk berinteraksi dengan persekitaran mereka. Kumpulan kanak-kanak yang menghidap masalah ini biasanya mempunyai interaksi sosial yang terbatas. Mereka juga mempunyai masalah dalam komunikasi lisan dan juga bukan lisan. Kadang-kadang mereka akan membuat pengulangan pelik tingkah laku tertentu.

Para pakar perubatan kanak-kanak mengangarkan bahawa terdapat antara tiga hingga enam orang akan mengalami autism bagi setiap 1000 kanak-kanak. Kanak-kanak lelaki pula adalah empat kali ganda berisiko menghidapnya berbanding kanak-kanak perempuan.

Dalam artikel ini, istilah "autism" dan "autistik" merujuk kepada permasalahan dalam kalangan kanak-kanak yang melibatkan Autism Spectrum Disorders (ASD). (BERSAMBUNG...)

Untuk artikel penuh e-mel syahruln77@gmail.com

No comments:

Blog Widget by LinkWithin