Februari 2008, Halaman 84-85.
Tn Hj Syahrul Nizam Junaini
Fakulti Sains Komputer dan Teknologi Maklumat
Universiti Malaysia Sarawak
Dua tahun pertama dalam kehidupan kanak-kanak adalah sangat penting bagi perkembangan motor, kecerdasan dan kreativiti. Dari segi perkembangan motor halus, menurut kajian, pada umur 12 bulan kanak-kanak harus sudah boleh memegang dan menyerah objek apabila diminta. Pada peringkat umur 18 bulan pula, kanak-kanak harus sudah boleh membina menara blok yang dihasilkan daripada permainan seperti Lego.
Artikel ini mengupas bagaimana Lego boleh digunakan dalam perkembangan kecerdasan kanak-kanak. Jika dahulu ibu bapa terpaksa membeli set mainan Lego yang sebenar untuk anak-anak – kini ada cara mudah. Muat turun perisian Lego untuk anak-anak anda di Lego.com.
Lego dan Kecerdasan
Dengan keupayaan memilih, menyusun dan mereka bentuk objek seperti rumah dan sebagainya, kanak-kanak boleh membina kecerdasan logik dan matematik. Ini kerana ia melibatkan aspek kognitif seperti logik, abstrak, penakulan dan nombor. Mereka juga berkebolehan dalam mengecam corak. Mereka mampu berfikir bagaimana menyelesaikan masalah apabila dua objek lego tidak boleh dipasangkan. Perkara ini kerana secara logiknya ia memang tidak padan.
Kanak-kanak yang mempunyai kecerdasan ini akan menunjukkan keupayaan membuat pengelasan dan mengkategori maklumat. Mereka boleh mengaitkan hubungan antara warna, bentuk dan jenis blok-blok Lego. Mereka secara keseluruhannya boleh mengecam dan menggunakan bentuk-bentuk geometri dengan baik.
Dari segi kecerdasan visual dan ruang pula, kanak-kanak yang didedahkan dengan permainan lego biasanya sangat cekap dalam membayangkan dan memanipulasikan objek. Mereka mempunyai ingatan bergambar yang kuat. Kesannya perkembangan motor halus mereka juga sangat baik kerana mereka mempunyai kordinasi mata dan tangan yang tangkas.
Ini kerana blok-blok lego perlu dicantumkan dengan tepat dan kemas. Kadangkala objek baru yang pelik-pelik seperti kambing berkepala burung atau rumah di atas kereta akan terhasil daripada blok-blok lego yang mereka susun! Dalam hal ini kecerdasan Kinesthetic badan juga turut berkembang kerana kanak-kanak terlibat dalam aktiviti menghasilkan objek baru dengan kreativiti yang tidak terbatas.
Lego seolah-olah satu kraftangan bagi kanak-kanak. Selain itu semasa bermain bersama-sama, kanak-kanak akan melakukan aktiviti main peranan. Mereka akan mula berlakon. Dengan binaan baharu yang mereka hasilkan, mereka akan melakonkan watak sebagai perwira, binatang dan sebagainya.
Mereka juga akan melahirkan emosi melalui gerak badan. Keseluruhan teori ini diterangkan oleh Howards Gardner di dalam bukunya Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligences (1983) ....
Untuk artikel lengkap emel syahruln77@gmail.com
Friday, December 5, 2008
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
2 comments:
salam.
terima kasih untuk artikel ini.
artikel ini dapat membantu saya dalam menyiapkan pembentangan tugasan tutorial subjek Perkembangan Kreativiti dan Pembelajaran Kanak-kanak.
terima kasih sekali lagi.
=)
salam, saya meminta kesudian dari pihak saudara untuk menghantar article penuh tentang perkara diatas bagi komplete kan tugasan saya. terima kasih.
SH
Post a Comment