The Hello Bar is a simple web toolbar that engages users and communicates a call to action.

Friday, December 5, 2008

Anak saya sudah boleh menggunakan komputer!

Ogos 2006, ms 84-85.

Berapakah umur yang paling sesuai bagi seseorang kanak-kanak untuk boleh mula menggunakan komputer? Bagi ibu bapa yang agak optimis, mereka mungkin sudah mula membawa anak mereka duduk di ribaan di hadapan komputer peribadi (PC) seawal umur bayi mereka mencecah enam bulan. Artikel ini membincangkan kaedah terbaik untuk menyediakan anak anda dengan kecanggihan teknologi ICT.

1 hingga 2 tahun

Mulai umur enam bulan, bayi sudah dapat mencerap objek-objek pada skrin. Walaupun tidak kekal lama, namun mereka boleh mengenali secara kasar objek-objek yang terutamanya berwarna cerah seperti merah. Bagi anak yang melebihi usia setahun, untuk menekan papan kekunci bukanlah perkara sukar.

Untuk itu, kali pertama anda membawa anak untuk berada di hadapan komputer, lihat kecenderungan yang mereka tunjukkaan. Anda perlu memastikan bahawa masa yang diluangkan bersama anak pada ketika tersebut sebagai masa yang meriangkan walaupun mereka tidak memahami fungsi komputer.

Bagi kanak-kanak yang berumur setahun ke atas pula, mereka sudah boleh mengajuk apa yang anda sebutkan. Jika mereka datang ‘menggangu’ semasa anda sedang menggunakan komputer, ambil peluang untuk mengajar mereka menyebut komponen-komponen PC atau objek-objek di skrin.

Untuk artikel penuh e-mel syahruln77@gmail.com

No comments:

Blog Widget by LinkWithin