The Hello Bar is a simple web toolbar that engages users and communicates a call to action.

Friday, December 5, 2008

Awasi gejala permainan komputer dalam kalangan kanak-kanak

Oktober, 2006. ms 84-85.

Sejarah permainan komputer interaktif telah dimulakan pada zaman Atari dan Apple II. Pada waktu itu, dua permainan paling popular terawal adalah seperti Space Invader dan Pac Man.

Kini teknologi permainan komputer telah mengalami evolusi yang begitu pantas. Walau bagaimanapun, perkembangan pesat ini sedikit sebanyak telah membawa kesan sampingan terhadap anak-anak.

Hasil-hasil penyelidikan dalam bidang ini juga telah mendapati bahawa terdapat kesan-kesan negatif permainan komputer dalam kalangan kanak-kanak.

Daya penarik

Bagi kanak-kanak, komputer dan peralatan berkaitan mempunyai daya penarik kerana ianya jarang dilihat dan tampak hebat. Ia berbeza dengan peralatan lain yang ada di dalam rumah.

Apatah lagi jika mereka mendapat tahu bahawa komputer turut boleh digunakan untuk bermain. Daya penarik sebegini menyebabkan ada antara anak-anak yang sering bermain permaian komputer atau Play Station di rumah jiran, menyimpan cita-cita untuk membelinya sendiri.

Awasi permainan berunsur ganas

Menurut satu laporan, kanak-kanak yang terpengaruh dengan permainan berunsur ganas seperti Doom dan Quake mempamerkan perangai yang lebih agresif. Ia juga didakwa boleh mengajar cara-cara membunuh.

Justeru ibu bapa harus meneliti dan mengawasi jika tersedar gejala kesan negatif ini pada anak-anak mereka.

Analisa terhadap kandungan permainan popular dengan platform Nintendo and Sega Genesis mendapati bahawa hampir 80% daripada permainan tersebut berobjektifkan keganasan atau bersifat agresif.

Beberapa hasil penyelidikan lain pula mendapati bahawa perdedahan terhadap permainan yang berunsur ganas, walaupun sebentar mempunyai kesan pemindahan jangka pendek.

Kesannnya adalah seperti peningkatan cara bermain yang agak ganas seperti menghentak papan kawalan atau kayu ria (joy stick) dengan kuat. Paling kurang, anak-anak boleh terdedah kepada pengaruh pemikiran yang agresif.

Untuk artikel penuh e-mel syahruln77@gmail.com

No comments:

Blog Widget by LinkWithin