The Hello Bar is a simple web toolbar that engages users and communicates a call to action.

Friday, December 5, 2008

5 tip mudah pengendalian komputer bagi kanak-kanak

Disember, 2006. ms 84-85.

Artikel ini membincangkan lima tip mudah untuk menyediakan anak anda kepada persekitaran komputer yang lebih mesra pengguna. Ia penting bagi memastikan pengalaman menggunakan komputer bagi anak anda adalah sesuatu yang senang dan menyeronokkan. Artikel ini adalah berdasarkan pengalaman daripada kajian terhadap Oliver, 2 Tahun, anak kepada Howard Richman, seorang pendidik dari California, Amerika Syarikat. Kesannya, Oliver mampu mengendalikan komputer dengan lebih mudah dan tangkas.

Panduan 1: Sediakan pintasan arahan

Di dalam sistem Windows, untuk membuka satu-satu program, dari butang Start pengguna biasanya terpaksa mengklik tiga atau empat kali sebelum sampai kepada menu perisian tersebut. Namun bagi kanak-kanak, operasi menggerakkan tetikus dan mengklik bukanlah mudah. Pergerakan motor halus mereka yang belum matang sepenuhnya menyebabkan tetikus sukar digerakkan dengan pantas.

Sebagai contoh, walaupun kebanyakan kanak-kanak yang berusia dua atau tiga tahun ke atas sudah boleh menekan butang ‘ON’ pada komputer, namun untuk mematikannya semula adalah agak sukar. Ini kerana ia melibatkan pergerakan tetikus dan pemahaman terhadap arahan bertulis pada tetingkap Shut Down Windows.Oleh itu bagi mengatasi masalah ini, pada persekitaran Windows, sediakan ikon pintasan. Caranya ialah dengan mengklik butang kanan pada tetikus semasa kursor berada di persekitaran desktop (rajah 1). Pilih New dan Shortcut.

Rajah 1: Arahan New Shortcut

Kemudian anda akan diminta menentukan lokasi perisian yang ingin anda letakkan pintasannya. Dengan ini, anak anda tidak lagi terkial-kial mencari perisian kegemaran mereka kerana kesemuanya sudah ada pada desktop.Kaedah kedua pula ialah dengan memilih arahan create shortcut pada perisian yang anda ingini (rajah 2). Kemudian pintasan yang telah dihasilkan perlulah diseret (drag) terlebih dahulu ke atas desktop. Barulah ikon perisian tersebut akan terpapar pada skrin.

Untuk artikel penuh e-mel syahruln77@gmail.com

No comments:

Blog Widget by LinkWithin