The Hello Bar is a simple web toolbar that engages users and communicates a call to action.

Friday, December 5, 2008

Bagaimana kanak-kanak berkomunikasi melalui teknologi?

Julai 2007, Ms. 84-85.

Perkembangan Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT) turut sedikit-sebanyak memberi kesan terhadap kaedah kanak-kanak berhubung dengan ibu bapa mereka. Bagaimanapun ICT juga berpotensi mempengaruhi sikap sosial dan emosi kanak-kanak sebagai sebahagian daripada anggota keluarga.

Artikel bulan ini mengupas tentang kaedah komunikasi yang boleh diperkenalkan kepada kanak-kanak bagi memudahkan aktiviti seharian mereka di sekolah atau di rumah.

Statistik

Sebelum mengupas lebih lanjut, lebih elok dilihat terlebih dahulu senario penembusan (penetration) ICT di rumah dan kadar kanak-kanak yang menggunakannya. Di negara-negara maju seperti Amerika Syarikat dan di Eropah, peratusan rumah yang memiliki internet adalah lebih tinggi berbanding rumah yang sebaliknya.

Menurut satistik 2003, sebanyak 42 peratus daripada kanak-kanak berumur 5-9 tahun dan 67 peratus (10-13 tahun) dilaporkan menggunakan internet di negara-negara tersebut.Di seluruh dunia, kanak-kanak menggunakan internet untuk berkomunikasi, pencarian bahan untuk kerja sekolah atau bermain. Saya merasakan bahawa aktiviti internet dalam kalangan kanak-kanak pada zaman ini bolehlah dianggap sebagai suatu aktiviti biasa.

Untuk artikel penuh e-mel syahruln77@gmail.com

No comments:

Blog Widget by LinkWithin