The Hello Bar is a simple web toolbar that engages users and communicates a call to action.

Friday, December 5, 2008

Angkasawan negara, Internet dan imaginasi kanak-kanak

Jan 2008, Halaman 84-85.

Tn Hj Syahrul Nizam Junaini
Fakulti Sains Komputer dan Teknologi Maklumat
Universiti Malaysia Sarawak

Kejayaan Malaysia menghantar angkasawan pertama ke angkasa lepas pada bulan Oktober tahun lalu masih manis dalam ingatan. Jutaan rakyat Malaysia mengikuti perkembangan harian Angkasawan negara tersebut semasa beliau berada di Stesen Angkasa Antarabangasa (ISS) sehinggalah mendarat di bumi.

Dalam pada itu kanak-kanak juga tidak ketinggalan merasai ‘fenomenaa’ tersebut. Saluran Angkasawan (588) di Astro juga turut menyediakan program yang sesuai dengan kanak-kanak seperti Kapten Mut.

Anak sulung saya, Nur A’isyah Nadheerah, 3 tahun akan naik angin jika saya mengubah saluran semasa dia sedang menonton rancangan tersebut.

Imaginasi ke angkasa lepas

Imaginasi mempunyai kuasa yang kuat pada kanak-kanak. Jika kita lihat, si kecil memang suka berkhayal. Mereka kadang-kadang berimaginasi sambil melakonkan watak sebagai anggota Polis, Ahli Bomba, Guru dan sebagainya. Anak bongsu saya, Muhammad Amar Nazeer sering membuat isyarat telunjuk yang digenggam (sebagai pistol) dan melakonkan watak seorang anggota Polis menembak penjenayah.

Anda juga sebenarnya boleh mengajak anak anda berimaginasi tentang apa yang mereka tahu mengenai angkasa lepas dan angkasawan. Tanya mereka soalan-soalan seperti inginkah mereka terbang seperti burung? Mahukah mereka menjadi seperti Angkasawan Negara, menaiki roket ke angkasa lepas?

Juga semasa bulan mengambang, anda boleh cetuskan imaginasi mereka dengan bertanyakan adakah mereka ingin menaiki roket dan mengembara di bulan? Dengar dan tunggu reaksi daripada mereka. Amati bagaimana mereka bercerita.

Dalam hal ini ibu bapa seharusnya gembira jika anak mereka kuat berimaginasi. Ini kerana khayalan kanak-kanak yang berfokus akan menjurus kepada perkembangan kreativiti yang baik.

Siapa tahu? Mungkin melalui khayalan anak anda yang mengambil Dr Sheikh Muszaphar sebagai idola mereka, suatu hari nanti dia akan berpeluang menjadi Angkasan Negara dan berjaya menjejakkan kaki ke bulan.

Dari segi peranan ibu bapa pula, anda seharusnya membimbing anak anda dalam mengembangkan dunia imaginasi mereka. Dalam hal ini kecanggihan Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT) boleh membantu anda meneroka pengetahuan angkasa lepas. Ia penting untuk memandu imaginasi angkasa anak anda supaya berlandaskan fakta yang betul. ...

Untuk artikel lengkap emel syahruln77@gmail.com

Kredit gambar: sofeyaa@gmail.com

No comments:

Blog Widget by LinkWithin