The Hello Bar is a simple web toolbar that engages users and communicates a call to action.

Friday, December 5, 2008

Telefon bimbit mengancam kanak-kanak?

Julai 2008, Halaman 84-85.

Tn Hj Syahrul Nizam Junaini
Fakulti Sains Komputer dan Teknologi Maklumat
Universiti Malaysia Sarawak



Di Britain, lebih kurang separuh daripada kanak-kanak di negara tersebut yang berumur 7 hingga 16 tahun mempunyai telefon bimbit. Menurut laporan lain oleh Mobile Youth, sebuah firma perunding telekomunikasi mudah alih, dianggarkan bahawa 25 peratus daripada kanak-kanak sekolah rendah di negara tersebut memiliki telefon bimbit.

Angka ini meningkat kepada 90 peratus bagi kanak-kanak berumur 11 hingga 16 tahun, lapor sekumpulan penyelidik dari Sheffield Hallam University, United Kingdom.

Di Australia pula, satu kajian telah dilakukan terhadap 110 orang dewasa oleh Australian Centre for Radiofrequency Bioeffects Research. Kajian ini mengesahkan bahawa penggunaan telefon bimbit boleh menyebabkan perubahan fungsi otak dalam kalangan responden.

Hal ini kerana sejenis gelombang otak (gelombang alfa) akan terjejas oleh transmisi gelombang radio telefon tersebut. Bagaimanapun dapatan daripada kajian ini tidak menunjukkan bahawa gangguan gelombang tersebut benar-benar boleh memudaratkan kesihatan atau sebaliknya.

Untuk artikel penuh e-mel syahruln77@gmail.com

No comments:

Blog Widget by LinkWithin