The Hello Bar is a simple web toolbar that engages users and communicates a call to action.

Friday, December 5, 2008

Manfaatkan Internet untuk pembelajaran kanak-kanak

Oktober 2008, Halaman 84-85.

Tn Hj Syahrul Nizam Junaini
Fakulti Sains Komputer dan Teknologi Maklumat
Universiti Malaysia Sarawak


Perkembangan pesat teknologi Internet semenjak beberapa tahun lepas telah mencetuskan satu revolusi dalam kehidupan manusia. Kanak-kanak sebagai ahli komuniti turut merasai tempias gelombang kemajuan Internet ini.

Kini kanak-kanak, komputer dan Internet tidak dapat dipisahkan. Namun pernah satu ketika dahulu, wujud kerisauan bahawa jika kanak-kanak menggunakan komputer, komputer akan rosak. Kini ia hanya tinggal mitos atau cerita dongeng.

Statistik

Di negara maju seperti Amerika syarikat, 75% kediaman di seluruh negara mempunyai komputer. Oleh itu di negara tersebut, pembelajaran kanak-kanak dengan teknologi komputer dan atas talian (online) sudah menjadi perkara biasa. Malah ada antara kelas prasekolah yang mempunya laman blog sendiri. Yang menariknya ialah kanak-kanak yang rata-rata berumur 4-6 tahun sendiri diajar bagaimana menulis blog!

Dalam pada itu laman Mediapost.com pada Ogos lepas telah menerbitkan satu laporan berkaitan kanak-kanak dan Internet. Laporan bertajuk The Kids and Tweens Market in the United States ini adalah berdasarkan kajiselidik terhadap 36 juta kanak-kanak berumur 3 hingga 11 tahun. Antara firma yang terlibat dalam kajian ini termasuk eMarketer dan Nielsen.

Dapatan terpenting daripada kajian ini ialah pada bulan April sahaja, kanak-kanak menonton lebih banyak video atas talian berbanding orang dewasa (51 muat turun berbanding 44).
Selain itu, 80% daripada kanak-kanak kecil dalam responden kajian ini menggunakan komputer di sekolah mereka. 75% daripada mereka pula menggunakannya di rumah masing-masing.

Statistik ini menunjukkan bahawa kanak-kanak kini sudah celik dan cekap mengendalikan peralatan berteknologi atau techno-savvy. Bukan itu sahaja, kajian ini mengunjurkan bahawa bilangan kanak-kanak yang akan menjadi ahli komuniti maya (virtual) akan meningkat daripada lapan juta pada 2007 kepada 20 juta pada 2011.

Sebagai tambahan, kajian lain di United Kingdom yang dilaporkan oleh BBC News menyatakan bahawa permainan simulasi seperti Sim City dan RollerCoaster Tycoon mampu membina kemahiran berfikir secara strategik dalam kalangan kanak-kanak.

Justeru tidak hairanlah syarikat-syarikat penyedia kandungan kanak-kanak di Internet kini berlumba-lumba bersaing antara satu sama lain. Sebagai contoh Nickelodeon Kid and Family Group telah membentuk satu kumpulan baru permainan dunia maya. Mereka juga mengumumkan akan melaburkan wang sejumlah $100 juta dolar Amerika untuk membangunkan ruang permainan santai di Internet.

Disamping itu pada sidang kemuncak E3 Media & Business Summit 2008 pula, Disney Interactive Studios berhasrat meneruskan komitmennya menghasilkan permainan atas talian berkualiti tinggi untuk kanak-kanak.

Selain itu juga, David Lord, Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Knowledge Adventure menyatakan bahawa setakat ini perisian pembelajaran JumpStart keluaran syarikatnya sudah mendapat tempat di hati 15 juta pelanggan!

Untuk artikel penuh e-mel syahruln77@gmail.com

No comments:

Blog Widget by LinkWithin