The Hello Bar is a simple web toolbar that engages users and communicates a call to action.

Friday, December 5, 2008

Mengapa kanak-kanak menggemari kartun animasi?

Disember 2007, Halaman 84-85.

Syahrul Nizam Junaini
Fakulti Sains Komputer dan Teknologi Maklumat
Universiti Malaysia Sarawak


Pertalian antara kanak-kanak dan kartun animasi adalah cukup mudah. Bagi kanak-kanak, semua perkara adalah tidak mustahil berlaku. Begitu juga dengan kartun animasi. Ini kerana tiada istilah logik kamus dunia kanak-kanak kecil. Dunia imaginasi si kecil juga tiada batasan.

Sebagai contoh, watak Batman boleh melakukan hampir apa sahaja untuk menyelamatkan sebuah bandar. Si kucing Tom pula sanggup melakukan perkara-perkara yang tidak logik bagi memastikan Jerry berjaya ditangkap. Teknologi animasi boleh melakonkan apa sahaja keadaan tanpa batasan logik.

Makanan ruji kanak-kanak

Animasi kini telah menjadi seolah-olah makanan ruji kanak-kanak. Bagi kanak-kanak adalah tidak sah kalau sehari berlalu tanpa menonton kartun atau tayangan animasi. Seolah-olah animasi memang tercipta untuk kanak-kanak. Ibu-bapa yang menemani si anak menonton, pasti sedikit-sebanyak turut tertarik pada jalan cerita atau pengolahan watak animasi yang mengujakan.

Sebenarnya produksi dan jalan cerita animasi turut berkembang sesuai dengan peredaran masa dan kemajuan teknologi. Animasi tradisional seperti Snow White mungkin tidak lagi mampu menarik minat kanak-kanak zaman sekarang berbanding filem animasi seperti The Wild, Finding Nemo dan yang terbaru Ratatouille.

Selain itu hampir kesemua saluran televisyen hampir pasti menyediakan slot tayangan animasi kanak-kanak. Tidak perlu dinyatakan lagi mengenai saluran berbayar khas untuk kanak-kanak seperti Astro Ceria, Nickelodeon, Playhouse Disney dan Cartoon Network. Sewaktu saya menulis artikel ini pun, Animasi Fantastic Four sedang ditayangkan di saluran ntv7. Totally Spies pula sedang dimainkan di TV3. ...

Untuk artikel lengkap emel syahruln77@gmail.com

1 comment:

syahrulnizam said...

En. Syahrul, saya penuntut IPTA memerlukan artikel penuh bagi artikel tuan untuk dijadikan bahan tugasan bagi artikel yang bertajuk Mengapa kanak-kanak menggemari kartun animasi?

eryma

Blog Widget by LinkWithin