The Hello Bar is a simple web toolbar that engages users and communicates a call to action.

Friday, December 5, 2008

Kaedah komunikasi teks dalam perisian kanak-kanak

Ogos 2007, Halaman 84-85.

Pada zaman ini peralatan komputer tidak lagi menjadi satu objek yang luar biasa di rumah-rumah. Oleh itu kanak-kanak sudah boleh diperkenalkan dengan penggunaan komputer pada peringkat umur dua atau tiga tahun.


Adalah penting untuk ibu bapa menyedari bahawa kanak-kanak biasanya mempunyai sifat ingin tahu yang tinggi. Sifat ini menjadikan mereka begitu cepat mempelajari satu-satu perkara. Bermain dengan komputer boleh menggembirakan mereka. Mereka akan menjadi lebih bersemangat meneroka perkara baru.

Sebagai bukti ada antara anak kita yang lebih cekap mempelajari fungsi-fungsi tambahan pada telefon bimbit berbanding kita yang sudah dewasa.

Bagi kanak-kanak, tiada apa yang perlu ditakutkan. Tambahan pula kelebihan komputer ialah ianya tidak bersifat menghukum. Bagi kebanyakan kita yang ‘techhnophobia’ atau takut menggunakan peralatan berteknologi seperti komputer, alasan kita ialah takut rosak dan sebagainya. Bagi kanak-kanak tiada istilah ‘takut mencuba’ dalam kamus hidup mereka.

Rekabentuk interksi dengan teks

Dalam menghasilkan sesebuah perisian untuk kegunaan kanak-kanak, penekanan perekabentuk dan pembangun adalah dari segi penyediaan arahan dan tanda arah. Dengan sistem navigasi perisian yang dipermudah, kanak-kanak akan dapat menggunakan sesuatu perisian dengan lebih berkesan.

Walaubagaimanapun, kaedah penyediaan arahan menggunakan bahasa visual dalam sistem antaramuka pengguna grafik (GUI) adalah satu perkara yang mencabar.

Sebagai contoh, kanak-kanak kecil biasanya masih belum tahu membaca. Jika arahan disediakan dalam bentuk teks, belum tentu mereka boleh memahami teks bagi arahan yang disediakan. Dilema ini memberi kesan kepada aktiviti belajar dan bermain dengan komputer dalam kalangan kanak-kanak. Mereka menjadi keliru.Kadang kala, arahan penggunaan perisian tertentu bukan sahaja menyukarkan kanak-kanak memahaminya. Malah orang dewasa turut ada yang terkeliru dengan arahan berbentuk teks yang disediakan pada kebanyakan perisian komputer.

Untuk artikel penuh e-mel syahruln77@gmail.com

1 comment:

syahrulnizam said...

@Gmie

Saya ingin mendapatkan teks penuh tentang tajuk :
Kaedah komunikasi teks dalam perisian kanak-kanak
Sekian, terima kasih.

Blog Widget by LinkWithin