The Hello Bar is a simple web toolbar that engages users and communicates a call to action.

Friday, December 5, 2008

Celik komputer dan peranan ibu bapa

Mac 2007, Ms. 84-85.

Teknologi komputer kini semakin diterima dalam proses perkembangan dan pendidikan awal kanak-kanak. Ia menjadikan proses pembelajaran lebih menarik dan meluas. Anak-anak kini jelas mempamirkan kecenderungan mereka belajar menggunakan peralatan ICT berbanding kaedah lama dan konvensional.

Penglibatan ibu bapa

Dalam memastikan media pembelajaran seperti komputer dan internet berfungsi dengan sempurna, penglibatan serius ibu bapa adalah sangat penting. Sebagai contoh, dalam kes anak yang baru hendak lancar membaca, anda sudah tentu tidak dapat membiarkannya membaca seorang diri. Begitu juga dengan penggunaan komputer dalam kalangan kanak-kanak.

Dalam satu kajian di Amerika Syarikat yang melibatkan 2000 keluarga yang melanggan majalah Sesame Street, secara purata 1.7 jam dihabiskan oleh ibu bapa membaca bersama-sama anak-anak mereka.

Begitu juga dengan aktiviti atas talian berasaskan program tersebut yang disediakan di laman web www.sesamestreet.com. Ia direkabentuk untuk digunakan oleh kedua-dua pihak ibu bapa dan anak-anak. Justeru ibu bapa memainkan peranan utama menerakangkan dengan jelas kepada anak-anak mereka tentang arahan dan proses aktiviti online tersebut.

Mereka juga bertindak sebagai pemudah cara bagi memantapkan proses interaksi antara anak mereka dengan laman web. Dalam media elektronik seperti ini, satu daripada peranan utama ibu bapa ialah untuk memudahkan penggunaannya untuk kali yang pertama.

Ini kerana mungkin bagi kali kedua dan seterusnya kanak-kanak sudah boleh mengendalikannya sendiri.

Selain itu, bagi anak-anak yang kelihatan agak tidak berminat dengan penggunan komputer, ibu bapa berperanan memupuk, sesuai dengan cara dan minda anak-anak. Keadahnya pula perlulah disemai mengikut cara yang digemari oleh anak-anak.

Kanak-kanak harus digalak untuk menggunakan komputer dari awal usia mereka. Ini kerana mereka dijangka akan menjadi pengguna tetap teknologi ini mungkin untuk keseluruhan hidup mereka. Ia sejajar dengan arus perkembangan era digital ini dan tuntutan trend kehidupan semasa.

Masa yang diperuntukkan bersama-sama memantau penggunaan komputer dalam kalangan kanak-kanak janganlah dikira sebagai pembaziran. Anggaplah ia sebagai masa berkualiti yang dimanfaatkan untuk perkembangan kanak-kanak.

Ikatan kasih sayang antara ibu bapa dan anak-anak sebenarnya akan lebih kukuh bertaut kerana anak dan ibu bapa mempunyai asas dan pengalaman yang sama serta berbincang tentang perkara yang sama iaitu tentang komputer.

Untuk artikel penuh e-mel syahruln77@gmail.com

1 comment:

Siti Sumaiyah Bidadari Syurga said...

Assalamualaikum ust, bleh sy dptkan artikel nie?

Blog Widget by LinkWithin