The Hello Bar is a simple web toolbar that engages users and communicates a call to action.

Thursday, February 19, 2009

Manfaatkan maklumat di Babycenter

Pa&Ma Mac 2009, hal. 134-135.

Hj. Syahrul Nizam Junaini
Fakulti Sains Komputer dan Teknologi Maklumat
Universiti Malaysia Sarawak

Semasa isteri saya mengandung anak pertama, kami terjumpa satu laman web (sesawang) berkaitan keibubapaan. Laman Babycentre (babycentre.co.uk) membolehkan saya dan isteri menjejaki perkembangan janin dari minggu ke minggu.

Sejurus pulang dari lawatan pertama ke klinik, saya telah masukkan tarikh jangkaan bersalin melalui fungsi jejak kehamilan yang disediakan di laman ini. Di sepanjang tempoh kehamilan, saya menerima e-mel demi e-mel. Ia berkaitan panduan dan nasihat berguna bagi membantu kami. Maklumlah pada masa itu kami belum lagi mempunyai pengalaman yang cukup sebagai ayah dan ibu.

Kini anak sulung kami sudah berumur 4 tahun. Namun saya masih lagi menerima e-mel dari Babycentre. E-mel yang dihantar menerangkan perkembangan fizikal serta kognitif anak kami. Itu kisah empat tahun lepas.

Kini muncul pula Babycentre versi Malaysia (www.babycenter.com.my). Laman ini ialah ‘anak’ kepada laman asal yang berpangkalan di United Kingdom. Fungsi utama laman ini untuk membantu ibu bapa mendapatkan maklumat tentang kehamilan dan perkembangan bayi.

Selain itu, untuk pengetahuan anda, Babycentre kini sudah wujud dalam pelbagai bahasa. Antaranya adalah Arab, Jerman, Sepanyol dan banyak lagi. Ia juga telah membuka cawangannya di negara-negara seperti Brazil, Kanada, China, India, Mexico, Filipina, Singapura, Sweden dan Switzerland.

Dari segi kandungan, artikel di sini disusun bermula dengan maklumat tentang usaha mengandung. Perbincangan berkisar tentang usaha-usaha yang boleh dilakukan untuk ibu bapa yang cuba mendapatkan anak. Kategori artikel kedua pula berkaitan proses kehamilan. Kemudian artikel dikelaskan kepada perkara berkaitan bayi dan anak kecil.

Selain itu, maklumat yang terdapat di laman ini disusun berdasarkan kronologi perkembangan bayi. Anda boleh mendapat pengetahuan lanjut tentang bagaimana janin berkembang dari minggu keempat hingga ke-39. Kemudian ketahui bagaimana pantasnya bayi anda membesar dari minggu pertama hingga umurnya mencecah 11 bulan. Seterusnya, perbincangan tentang perkembang anak anda diteruskan sehingga dia mencecah umur tiga tahun.




1 comment:

syahrulnizam said...

The BabyCenter team is grateful for the mention. We are glad that you are finding the site useful.

Thank you for visiting BabyCenter, we wish you all the best for the future.

Wong Mei Leng
http://www.babycenter.com.my

Blog Widget by LinkWithin